cos, biografia i cultures juvenils

febrero 8, 2009

mano

La propera reunió del Grup Cos de febrer serà el dimarts 24/2 a les 15’30h.

Laura Porzio ens presentarà “Cos, biografia i cultures juvenils”

Aquesta sessió es centra en algunes parts de la meva tesi doctoral. L’antropologia del cos és un camp d’estudi consolidat que cal inscriure en un moment de replantejament teòric-metodològic més ampli. L’atenció es centra en les dimensions subjectives on la cultura es torna part integrant de la vida dels individus i ells mateixos s’apropien d’ella de manera discursiva, és a dir, transformant i adaptant el sentit de cada acció simbòlica segons les seves experiències personals (Csordas, 1990). En aquest context, el cos deixa de ser un objecte passiu i es torna subjecte actiu i creatiu. Les últimes referències explicites al cos i al seu paper, en els estudis de joventut, les trobem en els treballs de Stanley Hall (1904) que, des de la perspectiva de la psicologia evolucionista, descrivia la pubertat com una metamorfosi corporal que representava un canvi social. Des d’aquest moment la perspectiva corporal desapareix en les recerques sobre cultures juvenils (es comença recuperar parcialment amb els postsubculturals studies anglosaxons) que es dedicaran més als significats socioculturals d’aquests col·lectius. L’objectiu del meu treball és tornar a enllestir aquesta relació i trobar punts de convergència entre la teoria social del cos, les identitats culturals dels joves i les seves representacions socials tot interpretant els seus relats biogràfics. Aquestes històries de vida individuals estan marcades i explicades segon el context, i l’aprenentatge cultural que en deriva, de cada noia i cada noi. Aquestes històries de vida s’enten i són els relats incorporats (embodiment) de cada noia i cada noi, que tenen experiències sobre sí i sobre els altres perquè tenen un cos i perquè són cos. Reconstruir els itineraris corporals d’aquestes noies i d’aquests nois ens permeter reconstruir aquelles experiències que han portat cadascú a identificar-se amb els skinheads i els latin kings, però al mateix temps ens permet reconstruir la història i descriure i interpretar els símbols, els signficiats i les pràctiques dels seus grups socials de referència, sempre tots submergits en un context socioeconòmic concret i diferent.

Responder

Por favor, inicia sesión con uno de estos métodos para publicar tu comentario:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: